Diesel Gas CNG    Diesel na CNG

Popis funkce systému Diesel Gas CNG:

      Systém Diesel Gas CNG je v principu shodný se systémem Diesel Gas LPG. Rozdíl je pouze v použitém palivu. Tento rozdíl však ve výsledku posouvá systém Diesel Gas CNG na mnohem vyšší užitnou hodnotu zejména z hlediska výše úspory na PHM, ale i z pohledu produkovaných emisí. Systém Diesel Gas CNG je schopen generovat úsporu značně přesahující výši 30% oproti konvenčnímu pohonu na motorovou naftu.
Každé z obou alternativních paliv má své výhody i nevýhody.

Jaké výhody má duální pohon dieselu na CNG ?

      Plyn CNG je přidáván do nasávaného vzduchu který proudí sacím potrubím motoru. Tímto obohacením vznikne v kombinaci se vstřikovanou dávkou nafty spalovaná směs která má mnohem lepší vlastnosti než samotná nafta. Jedná se zejména o rychlejší zapálení a dokonalejší prohoření směsi. V závislosti na poměru CNG a nafty se také mění parametry chodu motoru které se projevují znatelným nárůstem točivého momentu zejména v nízkých otáčkách a měkčím a klidnějších chodem díky vysokému oktanovému číslu CNG (až 130okt). Díky příznivým vlastnostem CNG jako jsou vynikající antidetonační vlastnosti a široký rozsah hoření směsi s vysokým přebytkem vzduchu je možné přidávat vysoké % CNG do naftového motoru (až 70%) a tím nahradit spalovanou naftu. Princip úspory spočívá velmi zjednodušeně řečeno tím, že přidáním dalšího paliva do motorem nasávaného vzduchu stačí méně nafty aby motor měl stejný výkon. V praxi tedy stačí méně šlapat na plynový pedál při provozu na duální pohon, aby vozidlo jelo stejnou rychlostí jako na pouhou naftu. Tím pádem je do válce vstřikována menší dávka nafty která je doplněna levnějším CNG. V určitém režimu je motor schopen fungovat téměř pouze na CNG které je zapalováno pouze tzv. volnoběžnou-minimální vstřikovací dávkou nafty.

 

Technické řešení duálního pohonu Diesel Gas CNG :

Použití systému duálního dávkování paliva u dieselových motorů je naprosto neinvazivní a nevyžaduje žádné úpravy na konstrukci motoru ani jeho managementu. Jedná se o přídavné zařízení které pouze snímá potřebné provozní parametry motoru jako jsou: otáčky, teplota chladící kapaliny, tlak v sacím potrubí, poloha plynového pedálu, teplota spalin ve výfukovém potrubí(osazeno do potrubí bezprostředně za turbodmychadlem). Tyto údaje snímá řídící jednotka plynu většinou svými senzory, takže funkce stávajícího systému nemůže být ničím ovlivněna. Na základě zpracovaných údajů ovládá jednotka plynu vstřikovací ventily které „vefukují“ CNG do sání motoru v prostoru před sacímí ventily. Stlačený plyn CNG (220bar) je přiveden do reduktoru ve kterém dochází k redukci tlaku z cca 220bar (skladovací tlak v nádrži CNG) na základní systémový tlak pro vstřikovače plynu cca 1,8 Bar. Veliký rozdíl tlaků a rychlé proudění plynu redukčním ventilem ochlazuje redukční ventil, který je nutné ohřívat aby nedošlo k jeho zamrznutí. To se děje připojením reduktoru tlaku na primární obvod chlazení motoru respektive na okruh topení vodní hadicí 8mm. Nároky na ohřev reduktoru jsou mnohem menší než jsou u reduktorů LPG ve kterých se mění skupenství z kapalného na plynné. Reduktor, řídící jednotka, vstřikovače i snímací senzory jsou umístěny v motorovém prostoru. V tomto prostoru mohou dlouhodobě fungovat, všechny tyto komponenty jsou konstruovány pro tento režim provozu. Ovládání systému je zajištěno malým přepínačem se zvukovou signalizací různých stavů systému. Tento přepínač je umístěn v kabině řidiče/obsluhy stroje. Přepínač je vybaven optickou signalizací provozního stavu systému a signalizací úrovně naplnění nádrže plynem – u CNG se snímá tlak v nádrži v rozsahu 0-250bar.

Jakákoli porucha na systému Diesel Gas CNG nemá vliv na funkčnost stroje na základní palivo.

 

Časová náročnost montáže systému Diesel Gas CNG

Montáž systému a následné seřízení a odzkoušení včetně proškolení a zaučení obsluhy lze realizovat v průběhu 3 dní. Montážní práce budou realizovány v předem dohodnutém termínu v prostorách objednatele, nebo prostorách jím pro tento účel zajištěným. Předání stroje do provozu v pracovní den, záleží na konkrétních podmínkách a požadavcích zadavatele. Během montáže potřebujeme na místě parkovat s dodávkovým automobilem ve kterém máme potřebné dílenské vybavení a materiál. Pro konečné seřízení funkčního zařízení Diesel Gas je nutná zkušební jízda tahače s návěsem nejlépe s obvyklou tonáží nákladu.

 

Údržba systému Diesel Gas CNG

Údržba plynového systému spočívá v pravidelné výměně filtrů, kontrole těsnosti spojů a kontrole funkce systému. Periody výměny filtrů jsou odvislé od spotřeby stroje v závislosti na počtu motohodin(v přepočtu km). Interval se pohybuje v rozsahu 400 - 600 motohodin. Jedná se o výměnu filtru plynné fáze CNG. Kompletní prohlídka s výměnou filtru zabere cca 1 hod práce technika, ceny filtrů se pohybují v řádu v řádu stokorun.

 

Bezpečnost systému Diesel Gas CNG

Veškeré prvky soupravy jsou homologovány a schváleny pro provoz v motorových vozidlech. Provozní bezpečnost těchto systémů obecně vysoce převyšuje bezpečnostní standardy u konvenčních palivových systémů. Zásobní nádrže CNG jsou umístěny vně vozidla a tedy na výborně větraném místě kde nehrozí žádné hromadění plynu v případě jeho úniku.V případě osazení nádrží uvnitř vozidla například v zavazadlovém prostoru jsou armatury nádrží odvětrány vně vozidla takže nehrozí nebezpečí hromadění případně unikajícího plynu uvnitř vozidla. Součástí předání díla do provozu je proškolení obsluhy stroje s praktickou ukázkou. Zárověň bude provozovateli předán návod k obsluze a výchozí revize plynového systému.

 

Ekologie provozu na Diesel Gas CNG

Dalším neméně zanedbatelným hlediskem je ekologie provozu motoru provozovaného na duální palivo Diesel Gas CNG. Díky vysokému poměru spalovaného CNG ve válcích dochází k téměř dokonalému prohoření směsi a tím k minimalizaci emisí zejména pevných částic vznikajících při provozu motoru na naftu. U vozidel vybavených filtrem pevných částic, případně přidáváním močoviny(AdBlue)do výfuku dochází také k značným úsporám na aditivech a minimálním opotřebení a zanášení filtrů pevných částic. Toto však platí za předpokladu odborného a profesionálního seřízení a nastavení korekčních map systému Diesel Gas CNG za použití diagnostiky a mobilního 5 složkového analyzátoru výfukových plynů. Bohužel však přes všechna tato pozitiva neumožňuje legislativa posunout stávající emisní kategorii přestavěného vozidla na vyšší například z EURO 3 na EURO 4 .

Příkladová tabulka návratnosti investice do přestavby Diesel Gas+CNG s velkou celokompozitovou nádrží 82litrů:

Tabulka výpočtu rentability CNG Diesel